12.08.2019

CPH trafiktal: Travl juli og rekord i passagertilfredshed

Med 3,1 millioner passagerer i juli var Københavns Lufthavn tæt på en tangering af alle tiders rekord fra sidste år. 87 procent af passagerne er tilfredse eller meget tilfredse med lufthavnen. Det er rekord. 

Strømmen af sommerrejsende er vendt i Københavns Lufthavn i juli, hvor titusinder af rejsende hver dag vender hjem fra ferie. I alt 3.109.498 har været igennem terminalerne i den travle sommermåned. Det er blot 38.213 færre end alle tiders rekord fra sidste år.

”Vi har haft rigtig travlt i juli – både med de mange, der rejser ud og nu med de mange, der kommer hjem fra ferie. Det er blevet til 14 dage med flere end 100.000 rejsende igennem terminalerne,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Rekordmange tilfredse passagerer
Og passagerne er tilfredse med rejsen igennem lufthavnen. Det kan ses i den nye internationale Airport Service Quality (ASQ*) tilfredshedsmåling, der foretages i flere end 350 lufthavne verden over.

I Københavns Lufthavn er tilfredsheden i årets første seks måneder vokset markant fra 80 til 87 procent af de rejsende, der erklærer sig tilfredse eller særdeles tilfredse med servicen, faciliteterne og rejsen gennem lufthavnen.

”I en meget travl sommertid er passagernes rekordhøje tilfredshed et meget velfortjent skulderklap til alle de ansatte i f.eks. check-in, rengøring, sikkerhedskontrol, bagagehåndtering, paskontrol, kundeservice og butikkerne i terminalerne,” siger Thomas Woldbye.

Mere plads og flere faciliteter
Han ser også passagernes tilfredshed som en kontant kvittering for alle de forbedringer af lufthavnen, der er gennemført de senere år,” siger Thomas Woldbye og nævner:

”Der er nu dobbelt så meget plads i sikkerhedskontrollen, mere plads i terminalerne, flere butikker og serveringssteder, en gangbro direkte fra metroen til sikkerhedskontrollen og meget snart en ny udendørs plads foran lufthavnen med siddearealer og legeplads,” siger Thomas Woldbye.

I disse år investeres flere end 2 milliarder kroner om året på at skabe en fremtidens lufthavn med bedre plads og service til de rejsende, til flyselskaberne og de flere end 700 virksomheder på området. De mange store byggearbejder midt i lufthavnens travle områder har dog påvirket passagernes oplevelse af lufthavnen. Nu er de fleste byggevægge væk, og tilfredsheden stiger.

For eksempel er oplevelsen af hygge steget fra 70 til 76%. Også oplevelsen af rengøringen i terminalerne er tilbage på niveauet fra før de store byggeprojekter. I dag er 79 procent tilfredse eller meget tilfredse.

Vejret spiller ind
Samlet har der i de to første sommermåneder været 6.052.386 rejsende igennem lufthavnen. År til dato har 17.554.264 rejst til og fra CPH. Det er 0,3 procent færre end samme periode sidste år.

En af flere forklaringer på at antallet af passagerer ikke vokser er konkurser i flyselskabet Primera Air og WOW air, der fløj meget charter og ruteflyvning. Tilsyneladende har de andre flyselskaber på ruterne ikke helt fået samlet alle passagererne op.

Også vejret påvirker rejselysten. F.eks. var juli 2017 ikke synderligt sommerlig. Samlet faldt der 267 millimeter regn - 42 procent mere end normalt. Sommeren efter var der 4,5 procent flere rejsende i juli 2018. De rejste så til gengæld væk fra den mest solrige og varme sommer i mands minde.

”Nu er vejret naturligvis ikke hele forklaringen. Men en virkelig solrig sommer som i 2018 betyder, at lidt færre vælger at flyve på sommerferie sydpå året efter. Og omvendt. Har det været en virkelig dårlig sommer, så er der flere, der bestiller rejser til den næste,” fortæller Thomas Woldbye.

Når det gælder Indenrigs har flyselskaberne reduceret med 1,7 procent færre afgange og ankomster. Samlet falder antallet af indenrigsrejsende med på 10,1 procent til 89.683.

Download Excel