Københavns Lufthavn: En passagerafgift bør gå udelukkende til den grønne omstilling af luftfarten
Regeringen har præsenteret et udkast til en model for en passagerafgift på flyrejser, som skal fremme en omstilling af luftfarten. Men en grøn omstilling har lange udsigter, hvis regeringen vælger at bruge hovedparten af afgiften til at finansiere andet end den grønne omstilling, mener Københavns Lufthavn.
Der er brug for en grøn omstilling af luftfarten, og derfor skal der investeres i løsninger, der kan reducere luftfartens klimaaftryk. Regeringens udspil til en passagerafgift på 100 kr. i gennemsnit pr. flyrejse præsenteres som et klimainitiativ, men hovedparten går til at finansiere andre formål - herunder en ældrecheck.
”Det giver ingen mening at tale om grøn omstilling af luftfarten, når kun en mindre del af pengene fra en afgift går til at mindske klimaaftrykket. Vi ved, at de fleste passagerer er positive over for at betale til en grøn omstilling af luftfarten, men det kræver selvfølgelig, at passagerernes penge går ubeskåret til det formål – og ikke alle mulige andre formål”, siger Christian Poulsen, konstitueret CEO i Københavns Lufthavn.
Luftfartens Klimapartnerskab har tidligere foreslået en passagerafgift, men de 100 kr. er langt over det foreslåede beløb på 50 kr., som vil kunne bringe Danmark i front på den grønne omstilling. For en dansk afgift skal lægges oven på den EU-regulering, der er på vej, som også vil påvirke prisen på flybilletter.
”Vi opfordrer til, at regeringen samarbejder med sit eget Klimapartskab for Luftfart, så vi kan bringe Danmark i front på at få omstillet luftfarten, uden at vi gør det for dyrt at flyve fra Danmark. Det kræver, at vi finder en fælles vej og et niveau for afgiften. Hvis det bliver dyrere at flyve fra Danmark end andre lande, er der en risiko for at det går ud over dansk luftfarts konkurrenceevne. Vi risikerer simpelthen færre flyruter til og fra Danmark, hvilket vil ramme samfundet hårdt, uden at vi får løst luftfartens klimaudfordring”, siger Christian Poulsen, konstitueret CEO i Københavns Lufthavn.
Luftfarten har selv stillet forslag om, at pengene fra en dansk flyafgift blandt andet bliver brugt til at øge andelen af bæredygtigt flybrændstof, SAF (Sustainable Aviation Fuel), i danske lufthavne udover det, som EU stiller krav om.