Mærkbar fremgang i Københavns Lufthavn
Københavns Lufthavne A/S kommer ud af første halvår med et overskud før skat på 491 millioner kroner – en stigning på 383 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år. I årets første seks måneder har 13,8 millioner passagerer været gennem Danmarks største lufthavn.
Den stigende rejselyst fortsætter, og stadig flere passagerer flyver til og fra Københavns Lufthavn. 13,8 millioner rejsende har i første halvår af 2024 været igennem terminalerne i lufthavnen, hvilket er 12 procent flere end året før.
Københavns Lufthavne kommer ud af første halvår med en samlet omsætning på 2,4 milliarder kroner og et overskud før skat på 491 millioner kroner før skat. Det er en markant forbedring i forhold til samme periode sidste år, hvor den samlede omsætning var på 1,9 milliarder kroner, og overskuddet før skat var på 108 millioner kroner.
”Jeg er meget tilfreds med resultatet for det første halvår, hvor vi øger vores indtjening markant sammenlignet med sidste år. Vi kan for alvor mærke den fortsat stigende rejselyst, og terminalerne i lufthavnen summer af liv og rejseglæde det meste af døgnets 24 timer”, siger Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavne.
Omsætning stiger
Den aeronautiske omsætning fra flytrafikken landede på 1.426 millioner kroner i første halvår, hvilket er en stigning på 40 procent i forhold til sidste år. Omsætningen er primært drevet af det stigende antal passagerer og de nye, højere takster, der trådte i kraft ved årsskiftet. Taksterne er den pris, som flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnens baner, terminaler og services.
Den ikke-aeronautiske omsætning (shoppingcenter, udlejning, parkering og hoteller) var i første halvår på 929 millioner kroner, hvilket er en stigning på 6 procent i forhold til samme periode sidste år. Den relative stigning i den ikke-aeronautiske omsætning ligger lavere end stigningen i passagertallene, hvilket bl.a. skyldes udvidelsen af Terminal 3, hvor vi midlertidigt har måttet lukke flere butikker og spisesteder.
Mange dage med over 100.000 passagerer
Den stigende rejselyst har bl.a. ført til, at der i løbet af første halvår var 16 dage med over 100.000 passagerer gennem terminalerne. I samme periode sidste år nåede ingen dage op på så mange rejsende. Her sås først dage med over 100.000 passagerer i juli.
”Det er nogle særdeles store rejsedage, vi allerede har haft i år, og de har betydet, at vi er kommet rigtig godt i gang med sommeren, som er den absolutte højsæson i lufthavnen. Der er naturligvis mange passagerer fra både Danmark og Sydsverige, som rejser afsted på ferie – men også mange turister, der kommer til København med fly for at besøge hovedstaden og resten af Danmark”, siger Christian Poulsen.
Nye ruter fra København
I løbet af første halvår blev 34 nye ruter fra København åbnet, så der hen over sommeren er 293 ruter ud af København til 163 forskellige destinationer.
”Vi er stolte over, at flere flyselskaber vælger København til, både med nye ruter og flere afgange på allerede eksisterende ruter. Det er med til at styrke vores position som attraktiv lufthavn, som rejsende fra både Danmark og Sydsverige vælger at rejse fra”, siger Christian Poulsen.
I juni kunne Københavns Lufthavn byde velkommen til verdens største flyselskab, da American Airlines åbnede sin rute med daglige afgange til Philadelphia. I samme måned udvidede SAS desuden sit rutenetværk til USA med daglige flyvninger mellem København og Atlanta.
Fremgang på Asien-ruter
På de længere ruter er der også fremgang på destinationerne i Asien. I årets første seks måneder rejste godt 376.000 passagerer på en direkte rute mellem København og Asien, hvilket er en stigning på 35 procent sammenlignet med første halvår sidste år.
“Vi er meget tilfredse med, at der er ved at komme gang i ruterne til Asien igen. Der er fortsat udfordringer for flere selskaber i forhold til at skulle flyve uden om det russiske luftrum, så det er positivt, at trafikken alligevel kan øges. Vi mangler dog fortsat 37 procent af passagererne mellem København og Asien i forhold til tiden før pandemien. Men forhåbentlig fortsætter den gode udvikling, så vi får flere destinationer på rutekortet i den kommende tid”, siger Christian Poulsen.
SAS ude af konkursbeskyttelse
I midten af juli blev den endelige rekonstruktion af SAS godkendt af det svenske retssystem. Det betyder, at flyselskabet kan afslutte sin Chapter 11-proces.
”SAS er en mangeårig og vigtig partner for os. Med knap en tredjedel af trafikken er SAS det største flyselskab i Københavns Lufthavn, og det er gode nyheder, at selskabet kan begynde at se fremad. Gennem hele forløbet har vi haft et tæt og godt samarbejde med SAS, som vi glæder os til fortsætte. Nu kan vi sammen lægge planer for fremtiden, hvor jeg forventer, at SAS fortsat får en stor betydning for udviklingen af lufthavnen”, siger Christian Poulsen.
Det er primært SAS, der anvender Københavns Lufthavn som trafikknudepunkt og flyver passagerer på ruter fra Norden og Baltikum til København, hvor de skifter fly og rejser videre ud i verden. SAS står for 80 procent af alle transferpassagerer i Københavns Lufthavn.
Terminal 3 under forandring
De fleste passagerer, der for tiden rejser gennem Københavns Lufthavn, vil opleve en lufthavn under forandring. Terminalområdet mellem Gates B og C bliver udvidet, så der i fremtiden bliver mere plads til de rejsende med et større udvalg af butikker, spisesteder og en større bagageudlevering samt mere kapacitet til paskontrollen.
”Vi skal hele tiden sørge for at være en effektiv lufthavn, som er attraktiv for flyselskaberne og passagererne. Det nye terminalområde vil gøre oplevelsen for passagererne endnu bedre, når det står klar i 2028. Mens byggeriet er i gang, vil en del af shoppingcenteret være lukket af, men vi gør alt, hvad vi kan for, at byggeriet medfører så få gener for passagererne som muligt”, siger Christian Poulsen.
Outlook for resten af året
For hele 2024 forventer Københavns Lufthavn stadig en vækst i omsætningen på 20 procent i forhold til 2023, primært drevet af stigende passagertal og takster. Lufthavnen forventer et samlet passagertal på omkring 29 millioner i 2024.
Forventningerne til det finansielle resultat er dog usikre på grund af de fortsatte geopolitiske og makroøkonomiske påvirkninger. En forringelse af disse faktorer kan påvirke rejselysten og København Lufthavnes finansielle forventninger negativt.
Hvis passagertallet når op på omkring 29 millioner, forventes resultatet før skat at blive mellem 1,15 og 1,35 milliarder kroner.