CPH-trafik: Væksten i andet halvår lover godt for 2022
Lige knap 9,2 millioner rejste igennem Københavns Lufthavn i 2021, svarende til cirka en tredjedel af aktiviteten før COVID-19. Årets første halvdel var stort set uden trafik og rejsende på grund af smitten og rejserestriktioner. I løbet af sommeren og efteråret gjorde flyrejserne comeback, så antallet af passagerer i andet halvår nåede over 50% i forhold til 2019. Det skaber håb for 2022.
Der var 9.179.654 passagerer igennem terminalerne i 2021 - en vækst på 22 procent i forhold til 2020, hvor corona-pandemien ramte i marts. Året var dog stadig 70 procent under 2019.
2021 blev som nat og dag. Det begyndte med parkerede fly, tomme terminaler og blot 5.000 rejsende dagligt, svarende til en almindelig rejsedag i 1962.
”Efter en usædvanligt stille vinter og forår genåbnede Europa, og restriktionerne blev fjernet. Antallet af rejsende blev på få måneder mere end firedoblet fra 260.000 i maj til 1,2 millioner i juli. Det viser, at rejselysten er intakt, og det lover godt for 2022,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Sommeren og efteråret betød godt med liv i terminalerne med op til 40-50.000 rejsende dagligt og genstart af omkring 120 flyruter. I andet halvår var aktiviteten oppe på 50 procent af normalen, især båret af Europa-trafikken.
”I december nåede vi trods omikron-varianten lige knap 1,1 million passagerer – en fin afslutning på et år, hvor især sommeren og efterårsferien forløste det opsparede behov for at flyve ud i verden på ferie og forretning,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
CPH er attraktiv for flyselskaberne
Flertallet af de internationale ruter blev genoprettet i løbet af året, så Københavns Lufthavn fortsat er Nordens klart største og vigtigste, internationale lufthavn.
Peter Krogsgaard fremhæver, at CPH er en attraktiv og effektiv lufthavn for flyselskaberne med et stort opland, der dækker ikke blot Danmark og Sydsverige, men også store dele af Nordeuropa:
”Alle de selskaber, der fløj før krisen, er her stadig. Det er afgørende, når hele det stærke rutenetværk skal genrejses, og vi skal sikre CPH som Nordens vigtigste, internationale knudepunkt,” siger han.
Spanien blev årets topscorer
På de månedlige toplister over destinationer i 2021 var der især et land, der skilte sig ud: Spanien. Her blev Malaga og Mallorca to af de store rejsemål frem til vinteren hvor Gran Canaria kom ind på top-10-listen i december.
Dermed blev Spanien årets absolut mest besøgte land med 1.1 million rejsende. Også andre klassiske ferielande som f.eks. Italien, Grækenland og Tyrkiet havde mange rejsende – med henholdsvis 450.000, 410.000 og knap 370.000 passagerer.
Da indenrigstrafikken har været langt mindre ramt end udenrigstrafikken, endte Aalborg som årets største destination med 566.393 passagerer.
London var gennem mange år den suverænt største destination fra København med flere end 20 daglige flyvninger. Sådan er det ikke længere. På årets top 10 lander London blot som nummer 6 med 348.948 rejsende – et fald på 84,4 procent i forhold til det sidste normale år før COVID-19.
Også mere liv i de lange ruter
Mens det meste af Europa åbnede omkring sommerferien, var USA og Asien fortsat mere eller mindre lukket land for rejsende frem til november. Det betød, at passagertallet på de lange, interkontinentale ruter landede på knap 18 procent af niveauet fra 2019:
”Ved årets slutning kom der igen gang i de lange rejser ud af Europa til især Thailand og amerikanske storbyer som New York, San Francisco og Chicago. I december var vi på næsten 50 procent af de normale passagertal på den interkontinentale trafik. Det skaber ekstra optimisme,” siger Peter Krogsgaard.
Han vurderer, at der i 2022 er brug for mere enkle og klare rejseregler - ikke blot i Europa men i hele verden. Det har langt de fleste lande også en fælles interesse i:
”Når vi er igennem denne vinter – og hvis vi undgår flere overraskende COVID-19 varianter - kan vi meget vel se trafikken i Europa begynde at nærme sig normalen i løbet af sommeren,” siger Peter Krogsgaard.