19.07.2022

Godt nyt for de rejsende, SAS og CPH at strejken er slut

I forbindelse med afslutningen på pilotstrejken i SAS udtaler kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard: Afslutningen på strejken i SAS er virkelig godt nyt. Det har været en meget usikkerhed tid – for de rejsende, for SAS og for de ansatte. Nu må det handle om at få alle de rejsende afsted - både ud og hjem - og få genskabt en normal, travl rejsesommer. 

  • Afslutningen på strejken i SAS er virkelig godt nyt. Det har været en meget usikkerhed tid – for de rejsende, for SAS og for de ansatte. Nu må det handle om at få alle de rejsende afsted - både ud og hjem - og få genskabt en normal, travl rejsesommer. Det glæder vi os til.

  • Konflikten har haft store konsekvenser – ikke mindst for de rejsende og for SAS. Det er titusinder af rejsende, der ikke er kommet afsted som planlagt. Det har vi også kunnet både se og mærke i terminalerne.

  • For Københavns Lufthavn er det også strategisk afgørende, at SAS er på vingerne igen. SAS er en mangeårig værdsat partner og er med en knap tredjedel af trafikken stadig det største flyselskab i lufthavnen.

  • Dertil kommer, at det langt overvejende er SAS, der driver trafikkundepunktet. Det betyder, at der flyver passagerer ind på mindre ruter fra hele norden, Baltikum og Polen til København, hvor man skifter fly og rejser videre ud i verden. SAS tegner sig for mere end 80 procent af transfertrafikken.

  • Trafikknudepunktet i Københavns Lufthavn betyder, at der er flere direkte ruter til og fra Danmark, end vores lands størrelse ellers berettiger til – at Danmarks tilgængelighed til verden er større.

  • I et fly til f.eks. Los Angeles eller Chicago fylder transferpassagerne mere end halvdelen af flyet. Resten er danskere og sydsvenskere og besøgende til Danmark. Uden transfer-passagerne vil mange af de lange interkontinentale ruter ud af Europa ikke være rentable.

  • Kort sagt – uden et HUB – et trafikknudepunkt - vil der være færre direkte ruter – især færre direkte, lange ruter ud af Europa. Det vil betyde, at mange danskere ville skulle flyve til andre lufthavne i Europa for at komme ud i verden. Det vil både gøre rejsetiden længere, CO2 aftrykket større og sandsynligvis også gøre rejsen dyrere.