12.03.2025

Passagerfremgang og overskud i Københavns Lufthavn

29,9 millioner rejsende var gennem terminalerne i 2024, og Københavns Lufthavne A/S leverer et overskud før skat på 1.339 millioner kroner. Lysten og behovet for at rejse er fortsat stor, og Københavns Lufthavn investerer i fremtiden for at sikre kapaciteten og arbejdet mod højere bæredygtighed. 

2024 blev et historisk år for Københavns Lufthavn. Sommeren og efteråret var travle, og med 3,2 millioner rejsende blev juli den måned med flest passagerer i lufthavnens historie.

 

Samlet set var 29,9 millioner passagerer gennem lufthavnen på vej til eller fra en af de 175 forskellige destinationer, der flyves til fra Københavns Lufthavn med 342 ruter.

 

”Københavns Lufthavn har oplevet stigende passagertal gennem hele året, og 2024 ender med 3,1 million flere rejsende sammenlignet med året før. Det er danske og sydsvenske rejsende, der flyver ud i verden fra København – men det er i høj grad også udenlandske turister, der lander i lufthavnen for at besøge København og resten af Danmark. Vi ser at lysten og behovet for at rejse fortsat er stigende, og det er vi naturligvis meget tilfredse med, siger Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn.

 

De mange passagerer afspejler sig i regnskabet, hvor fjerde kvartal endte med et overskud før skat på 284 millioner kroner, og det samlede overskud for året var på 1.339 millioner kroner før skat.

 

”Jeg er tilfreds med vores resultat, som er en markant forbedring i forhold til året før. Den store fremgang i antallet af passagerer er med til at øge lufthavnens indtjening betragteligt hen over året”, siger Christian Poulsen.

 

Markant stigning i omsætning
Den samlede omsætning i 2024 var på 5.070 millioner kroner, hvilket er en stigning på hele 25 procent i forhold til året før.

 

Den aeronautiske omsætning fra flytrafikken endte på 3.068 millioner kroner, hvilket er 875 millioner kroner mere end året før, svarende til en stigning på 40 procent. Stigningen var primært drevet af det stigende antal passagerer og de nye takster, der trådte i kraft ved årsskiftet. Taksterne er den pris, flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnens baner, terminaler og services.

 

Den ikke-aeronautiske omsætning er omsætning fra shoppingcenteret, parkeringsforretningen, udlejning af bygninger og lokaler samt hotellerne i lufthavnen, endte på 2.002 millioner kroner, hvilket er en stigning på syv procent i forhold til året før. Væksten er negativt påvirket af lukkede butikker og spisesteder grundet det igangværende byggeprojekt i Terminal 3.

 

På vej mod Net Zero
Det stigende antal passagerer medfører en større klimapåvirkning, og den grønne omstilling er en af branchens vigtigste opgaver. Københavns Lufthavn arbejder ambitiøst for at nå Net Zero i driften af lufthavnen i 2030. Det vil sige, at Københavns Lufthavn ikke udleder flere drivhusgasser fra fx køretøjer, varme- og strømforbrug, end vi fjerner fra atmosfæren.

 

”Vi er er godt på vej med initiativer, der reducerer vores egne udledninger og forventer at nå målet i god tid inden 2030. Den største udfordring for branchen er dog flyenes udledning, som man kun kan reducere ved at anvende mere bæredygtige fossilfri brændstoffer. Det er en udfordring, vi i luftfartsbranchen skal løse i fællesskab. Det kræver strategiske partnerskaber på tværs af branchen og politisk vilje til at fremme udvikling og produktion af fossilfri brændstoffer”, siger Christian Poulsen.

 

Global hub for SAS
Københavns Lufthavn er i konstant udvikling for fortsat at kunne være en attraktiv og effektiv lufthavn. Antallet af passagerer stiger, og flere flyselskaber vælger lufthavnen til med nye ruter og flere afgange.

 

Både SAS, Norwegian og Ryanair har stor fremgang i antallet af passagerer og har åbnet flere nye ruter. Det er de tre største selskaber i CPH med en passagerandel på 58 procent, og det har stor betydning, når de oplever fremgang.

 

I efteråret meddelte SAS, at selskabet øger sin tilstedeværelse i Københavns Lufthavn og vil gøre lufthavnen til sin globale hub. SAS er det største flyselskab i Københavns Lufthavn og står for omkring en tredjedel af den samlede trafik, og i løbet af 2025 vil SAS åbne mindst 20 nye ruter fra København samtidig med, at flyselskabet øger frekvensen på en række eksisterende ruter. Forventningen er, at SAS’ ekspansion, med nye ruter og flere afgange, vil skabe vækst og arbejdspladser i og omkring Københavns Lufthavn.

 

”Vi har et godt samarbejde med SAS, og er meget tilfredse med SAS’ beslutning og ser frem til at byde endnu flere SAS-fly og passagerer velkommen. Vi er klar til at hjælpe med at føre planerne ud i livet og vil foretage de nødvendige investeringer for at sikre kapacitetsudvidelser,” siger Christian Poulsen.

 

Forventningen er, at SAS’ ekspansion, med nye ruter og flere afgange, vil skabe vækst og arbejdspladser i og omkring Københavns Lufthavn, og det vil gavne Danmark og den danske samfundsøkonomi.

 

Udvikler til fremtiden
For at imødekomme det stigende passagertal og behov for øget kapacitet er det nødvendigt at Københavns Lufthavn foretager en række investeringer, og i 2024 blev der afsat 1.487 millioner kroner til investeringer i udvikling af lufthavnen.

 

I disse år er Københavns Lufthavn i fuld gang med at istandsætte og udvide terminalområdet mellem Gates B og C. Byggeriet følger tidsplanen og er lufthavnens største investering i nyere tid.

 

”Vi udvider terminalområdet med 60.000 m2 og istandsætter 11.000 eksisterende m2, så vi får en tiltrængt større bagageudlevering samt mere plads i paskontrollen. Derudover bliver der væsentligt mere plads i terminalerne til de rejsende med et større udvalg af butikker, spisesteder og lounges”, siger Christian Poulsen.

 

Det nye terminalområde er tæt på færdig udvendigt, mens det meste arbejde nu foregår inden døre. Hele udbygningen af terminalområdet forventes at stå klar i 2028.

 

Ny sikkerhedskontrol
I efteråret 2024 begyndte en stor ombygning af sikkerhedskontrollen i lufthavnen. Her bygger Københavns Lufthavn 20 nye sikkerhedsspor med CT-scannere, der vil give passagererne en mere smidig og effektiv rejse gennem sikkerhedskontrollen.

 

”Ombygningen er en del af den digitale udvikling, som vil gøre passagerernes rejse gennem sikkerhedskontrollen så let som mulig. De nye scannere benytter 3D-teknologi, så når sikkerhedskontrollen står klar, kan passagererne derfor lade alt indhold som fx computer og væske, blive i deres håndbagage”, siger Christian Poulsen.

 

De nye sikkerhedsspor åbner i takt med, at de er klar til brug. De første fem spor forventes at være i drift inden sommeren begynder i år, og samtlige 20 nye spor står klar til sommeren 2026.

 

Forventninger til 2025
I 2025 forventer Københavns Lufthavn at væksten i antallet af passagerer fortsætter, hvilket vil føre til højere omsætning.

 

Københavns Lufthavn forventer, at passagertallet stiger til omkring 32 millioner i 2025, hvilket forventes at give en vækst i omsætningen på 8 procent .

 

Hvis passagertallet når op omkring 32 millioner forventes resultatet før skat for hele 2025 at være mellem 1,45 og 1,65 milliarder kr.

 

Forventningerne til det finansielle resultat er dog usikre på grund af geopolitiske og makroøkonomiske påvirkninger. En forringelse af disse faktorer kan påvirke rejselysten og dermed de finansielle forventninger negativt.

 

Læs årsrapporten her