I LUFTHAVNEN

Rejsende med handicap

Alt du skal vide som rejsende med handicap i Københavns Lufthavn.

 

Hvem kan bestille Falck assistance?

Uanset hvilket flyselskab du rejser med, har du mulighed for at benytte serviceordningen med behov for assistance i Københavns Lufthavn.

  • Hvis du har behov for hjælp til at komme til og fra flyet
  • Har behov for hjælp til at komme om bord
  • Benytter kørestol og den er elektrisk eller sammenklappelig
  • Har behov for at medbringe en iltflaske i flyet
  • Medbringer servicehund
  • Har nedsat syn eller hørelse
  • Lider af en eller anden form for fødevareallergi

OBS: Hvis du har behov for assistance i lufthavnen eller om bord på flyet, kan du med fordel booke assistance hos dit flyselskab eller rejsebureau allerede ved bestilling af rejsen. Der kan bookes assistance både ved afgang og ankomst. Medbringer du elektrisk kørestol eller assistancehund, skal du booke assistance senest 48 timer før afrejse. 

handicap-modested-meeting-point-cph.jpg

GODT AT VIDE

Her finder du mødestederne

  • I vestenden af Terminal 2
  • I P-hus 4 ved handicapparkering
  • I arkaden mellem Terminal 2 og 3
  • Lige efter sikkerhedskontrollen
  • I Terminal 3 overfor DSB
  • Ved metrostationen

Hvor finder jeg assistance?

Når du ankommer til lufthavnen, skal du gå til det nærmeste mødested. Ved mødestedet er der en blå stander med en telefon. Her trykker du på knappen, hvorefter du får kontakt med en hjælper fra Falck, som vil oplyse dig om, hvornår du bliver hentet.

For døve gælder det, at en grøn lampe på standeren vil lyse ud for teksten: "Dit opkald er registreret. Handicapassistance er på vej".

Udover mødestederne har Falck en bemandet desk (åbent kl. 06:00-18:00) i Terminal 2 lige ved Forex.

 

Assistance til blinde eller svagtseende

Hvis du som blind eller svagtseende ankommer til lufthavnen med tog, har du mulighed for at ringe eller sende en sms til Falck, der så vil hente dig på stationen. Angiv hvad tid du ankommer og på hvilket spor.

Falck hovednummer:

Telefon: + 45 32 31 41 20

 

Falck assistance for blinde og svagtseende:

Telefon: + 45 51 58 87 06

Kan jeg få assistance med toget?

Hvis du i forbindelse med flyrejsen ankommer eller afgår med tog til/fra Københavns Lufthavn, beder vi dig være opmærksom på, at togselskaberne har deres egne særlige retningslinjer for bestilling af assistance. Derfor skal du kontakt dit togselskab direkte her:

Bestil DSB handicapservice her

Bestil Arriva handicapservice her

 Bestil DSB handicapservice her

Handicapparkering

Der er mulighed for handicapparkering i alle lufthavnens parkeringshuse udover parkeringsarealerne P15 og P17. Med et blåt handicapkort kan du også booke parkeringsplads i parkeringshuset P4 til omkring halv pris af de øvrige pladser.

Husk, at dit handicapparkeringskort altid skal ligge synligt i forruden på bilen, så man kan læse hele kortets forside udefra.

  Læs mere om handicapparkering

Gåafstande i Københavns Lufthavn

Afstandene mellem en række hyppigt brugte touch points er angivet i tabellen nedenfor. Bemærk, at afstandene er omtrentlige og afhængige af f.eks. hvilket specifik gate du rejser fra:

Fra:Til:Omtrentlig gåafstand:
Taxi afsætning*
Mødested (Falck) Terminal 2
50 m.
Taxi afsætning
Check-in Terminal 2
50-100 m.
Taxi afsætning
Check-in Terminal 3
50-100 m.
Metro/tog
Check-in Terminal 2
250 m.
Metro/tog
Check-in Terminal 3
75-100 m.
P4 (P-hus og drop off)
Check-in Terminal 2
100 m.
P4 (P-hus og drop off)
Check-in Terminal 3
300-350 m.
Check-in område
Security check
100-150 m.
Security check
Gates A
300-550 m.
Security check
Gates B
175-400 m.
Security check
Gates C
350-750 m.
Security check
Gates D
375-500 m.
Security check
Gates E
600-700 m.
Security check
Gates F
850-950 m.
Bagageudlevering
Taxi påstigning
100-200 m.
Bagageudlevering
Metro/tog
150-250 m.
Bagageudlevering
P4 (P-hus)
350-450 m.

* Kommer du med Metro eller med bil til P4, findes der et Mødested i direkte tilknytning

Assistancecenter

Centralt i lufthavnen ligger assistancecentret, der er hjertet i lufthavnens handicapordning. Du finder assistancecentret lige til venstre, når man er kommet igennem security. 

I assistancecentret samles og koordineres blandt andet alle forhåndsreservationer foretaget af rejsende med reduceret mobilitet. Assistancecentret fungerer samtidig som opholdsrum for passagerer, der er i transit, eller afventer assistance.

Indretningen i assistancecentret er udarbejdet i tæt dialog med Danske Handicaporganisationer og Statens Byggeforskningsinstitut, der er kommet med gode råd til, hvordan faciliteterne opfylder de rejsendes behov bedst muligt.

Toiletfaciliteter

Toilettet i assistancecenteret er ni kvadratmeter med en dørbredde på 1,10 meter. På toilettet er der, udover toilet og håndvask en bruser og en siddebriks.

Assistancecentret er i alt 190 kvadratmeter med indgang fra lufthavnens transfercenter, lige efter man er gået igennem sikkerhedskontrollen. Selve opholdsområdet for de rejsende med et handicap er i alt 85 kvadratmeter.

Kvalitetskrav og rettigheder

Der arbejdes både i EU og i Danmark på forbedringer af rettigheder og vilkår for flypassagerer med reduceret mobilitet.

 Læs mere om rettighederne her

Falck Assistance - Hjælpen er kun et opkald væk

Det er Falck, der ledsager dig og udfører assistance service i Københavns Lufthavn. Personalet hos Falck er særligt trænede til opgaven, og de har en bred uddannelse og faglighed.

Målet er som altid en god og tryg passageroplevelse for alle rejsende - også med kørestol. Falck er altid kun et opkald væk, hvis der skulle opstå spørgsmål eller udfordringer. 

Solsikkesnoren: Passagerer med usynlige handicap

Hvis du har et usynligt handicap eller en skjult diagnose, der gør turen gennem lufthavnen til en større udfordring end ellers, kan du bære Solsikkesnoren. 

 

Rejsende med usynlige handicap

Kort over lufthavnen

I Google Maps kan du få et hurtigt overblik over hele Københavns Lufthavn. Se blandt andet parkeringsanlæg, gates, security, butikker, spisesteder, toiletter, elevatorer, lounges og meget mere.

Åbn kortet i Google Maps
What is your opinion?
Fandt du, hvad du søgte?*