Redegør for direkte udledninger fra vores egen drift
Strategi og mål
Vores mål for Københavns Lufthavne er at opnå net-zero udledning senest i 2050. Få et overblik over vejen, der skal føre os til målet; den er lang, kompleks og til en vis grad stadig ukendt.

Hvad er scope 1, 2 og 3
Københavns Lufthavne redegør for vores klimapåvirkning i overensstemmelse med den såkaldte Greenhouse Gas Protocol og opdeler vores udledning af drivhusgasser i tre overordnede kategorier (scopes).
Indirekte udledninger fra vores forbrug af el og varme
Alle øvrige indirekte udledninger fra vores værdikæde
Vores klimaaftryk og -mål
Net-zero defineres som afbalancering af de drivhusgasser, der udledes til atmosfæren, med fjernelse af en tilsvarende mængde drivhusgasser fra atmosfæren (højst 10 % af et udpeget referenceniveau).
I 2030 sigter vi mod at være net-zero i Scope 1- og 2-udledninger, hvilket betyder, at vi vil have reduceret udledningerne fra vores egen drift til et niveau på eller under 10 % af vores 2019-niveauer. Vi vil kompensere for eventuelle resterende udledninger gennem investeringer i klimakreditter.
I 2050 sigter vi mod at være net-zero i scope 1, 2 og 3-udledninger. Et delmål er at have net-zero energi- og brændstofforbrug fra partnere samt net-zero landtransport til og fra lufthavnen i 2030.

Sådan vil vi nå net-zero i 2050
Københavns Lufthavn er medlem af Airports Council International (ACI), som repræsenterer lufthavnes kollektive interesser verden over og arbejder for at højne standarderne inden for luftfartsindustrien. I 2019 indgik vi en ACI-aftale med næsten 200 europæiske lufthavne, der forpligter sig til at blive net-zero i scope 1 og 2 senest i 2050, hvor vi har forpligtet os til at opnå dette senest i 2030.
Vores Net Zero 2050-plan blev offentliggjort i 2024 og viser vores vej mod at opnå net-zero-målet i 2050 samt vores delmål for 2030. Planen viser også vores bredere bæredygtighedsstrategi inden for klima og miljø.
